← စာရင်းများသို့ ပြန်သွားရန်
စီးပွားရေး အဆောက်အအုံ · အခွန်

ထိုင်းနိုင်ငံတွင် စီးပွားရေး ငှားရမ်းခအပေါ် VAT နှင့် withholding tax

နောက်ဆုံးစစ်ဆေးသည့်ရက် 6 October 2026 · ဖတ်ရှုချိန် 7 မိနစ် · မြန်မာ

ကုမ္ပဏီတစ်ခုက ထိုင်းနိုင်ငံတွင် ရုံးခန်း၊ ဆိုင်ခန်း သို့မဟုတ် ဂိုဒေါင် ငှားရမ်းသည့်အခါ ငွေတောင်းခံလွှာသည် ကိန်းဂဏန်းတစ်ခုတည်း ဖြစ်လေ့မရှိပါ။ ငှားရမ်းခနှင့် ဝန်ဆောင်ခကို အခွန် ကွဲပြားစွာ ကောက်ခံပြီး အိမ်ငှားက အခွန်ကို မကြာခဏ ဖြတ်တောက်ထားရကာ တံဆိပ်ခေါင်းခွန်နှင့် အိမ်ခြံမြေခွန်တို့လည်း နောက်ကွယ်တွင် ရှိနေပါသည်။ အိမ်ငှားများနှင့် အိမ်ရှင်များအတွက် ၎င်းတို့ ဆက်စပ်ပုံကို အောက်တွင် ဖော်ပြထားပါသည်။

VAT - ငှားရမ်းခနှင့် ဝန်ဆောင်မှုများ

Revenue Code (အခွန်ဥပဒေ) အရ မရွှေ့ပြောင်းနိုင်သော ပိုင်ဆိုင်မှု ငှားရမ်းခြင်းသည် VAT (တန်ဖိုးမြှင့်ခွန်) ကင်းလွတ်ပါသည်။ နေရာနှင့်အတူ ပေးသော ဝန်ဆောင်မှုများမှာ ကင်းလွတ်ခွင့်မရှိပါ - အဆောက်အအုံ စီမံခန့်ခွဲမှုနှင့် ဝန်ဆောင်ခ၊ ပရိဘောဂနှင့် စက်ပစ္စည်း ငှားရမ်းခ၊ သန့်ရှင်းရေးနှင့် လုံခြုံရေး၊ ကုန်ကျစရိတ်ထက် ပိုကောက်သော utilities တို့သည် ဝန်ဆောင်မှုပေးသူက VAT မှတ်ပုံတင်ထားလျှင် (နှစ်စဉ် ရောင်းအား ฿1.8 million ကျော်) VAT ကျသင့်ပါသည်။ VAT နှုန်းမှာ 7% ဖြစ်ပြီး ဥပဒေပါ 10% မှ လျှော့ချထားခြင်း ဖြစ်ပါသည်။ အစိုးရက 7% ကို 30 September 2027 အထိ ဆက်ထားရန် အတည်ပြုထားပါသည်။

Withholding tax - အိမ်ငှားက ဖြတ်တောက်ရသည့်အရာ

ပေးချေမှုဖြတ်တောက်နှုန်းပုံစံ
ထိုင်း တစ်ဦးချင်း အိမ်ရှင်ထံ ငှားရမ်းခ5%PND 3
ထိုင်း ကုမ္ပဏီ အိမ်ရှင်ထံ ငှားရမ်းခ5%PND 53
ဝန်ဆောင်ခ3%PND 3 သို့မဟုတ် PND 53
ထိုင်းတွင် လုပ်ငန်းမရှိသော နိုင်ငံခြား အိမ်ရှင်ထံ ငှားရမ်းခ15%PND 54

ကုမ္ပဏီ အိမ်ငှားသည် ပေးချေမှုတိုင်းမှ အခွန်ကို ဖြတ်တောက်ပြီး ပုံစံ (PND - withholding tax ကြေညာလွှာ) ကို တင်သွင်းကာ နောက်လ 7 ရက်နေ့ မတိုင်မီ စာရွက်ဖြင့် (e-filing ဖြင့်ဆိုလျှင် နောက်ကျနိုင်) Revenue Department (အခွန်ဦးစီးဌာန) သို့ ပေးသွင်းရပြီး အိမ်ရှင်ထံ withholding tax လက်မှတ် ပေးရပါသည်။ ထို့နောက် အိမ်ရှင်က ထိုပမာဏကို ၎င်း၏ ဝင်ငွေခွန်မှ နုတ်ယူနိုင်ပါသည်။ ကိုယ်တိုင်နေထိုင်ရန် အိမ်ငှားသော တစ်ဦးချင်းများမှာ ယေဘုယျအားဖြင့် ဖြတ်တောက်ရန် မလိုပါ။

ဥပမာ - ကုမ္ပဏီတစ်ခုက VAT မှတ်ပုံတင်ထားသော ကုမ္ပဏီ အိမ်ရှင်ထံ တစ်လလျှင် ငှားရမ်းခ ฿100,000 နှင့် ဝန်ဆောင်ခ ฿50,000 ပေးချေသည်။ ဝန်ဆောင်ခတွင် VAT ฿3,500 ကျသင့်သည်။ အိမ်ငှားသည် ငှားရမ်းခမှ ฿5,000 နှင့် ဝန်ဆောင်ခမှ ฿1,500 ဖြတ်တောက်ပြီး ကျန်ငွေကို အိမ်ရှင်ထံ လွှဲပေးသည်။

တံဆိပ်ခေါင်းခွန်

အငှားစာချုပ်တွင် သက်တမ်းအတွင်း ငှားရမ်းခ စုစုပေါင်း ฿1,000 တိုင်းအတွက် ฿1 တံဆိပ်ခေါင်းခွန် ကျသင့်ပြီး 0.1% ခန့် ဖြစ်ပါသည်။ ဥပဒေအရ အိမ်ရှင်က ပေးရသော်လည်း အငှားစာချုပ်များစွာက အိမ်ငှားထံ လွှဲပြောင်းထားပါသည်။ ရက် 15 အတွင်း ပေးချေရပြီး အီလက်ထရောနစ် စာချုပ်များအတွက် e-stamp ဖြင့် သို့မဟုတ် Revenue Department တွင် ပေးချေနိုင်ပါသည်။ တံဆိပ်ခေါင်းမကပ်ထားသော အငှားစာချုပ်ကို ထိုင်းတရားရုံးတွင် သက်သေအဖြစ် အသုံးမပြုနိုင်ဘဲ နောက်ကျပေးချေပါက ဒဏ်ကြေး ကျသင့်ပါသည်။ ဝန်ဆောင်မှု စာချုပ်များတွင် ဤခွန် မကျသင့်ပါ - ခွဲထားရသည့် နောက်ထပ် အကြောင်းရင်းတစ်ခု ဖြစ်ပါသည်။

Land and Building Tax

2020 ခုနှစ်မှစ၍ ပိုင်ရှင်များသည် နှစ်စဉ် Land and Building Tax (မြေနှင့် အဆောက်အအုံခွန်) ပေးရပါသည်။ စီးပွားရေး ပိုင်ဆိုင်မှုသည် "other use" (အခြားအသုံးပြုမှု) အမျိုးအစားတွင် ပါဝင်ပြီး ခန့်မှန်းတန်ဖိုးအလိုက် နှုန်းထားများမှာ 0.3% မှ 0.7% အထိ မြင့်တက်ပါသည်။ ဥပဒေဆိုင်ရာ တာဝန်မှာ ပိုင်ရှင်၏ တာဝန်ဖြစ်သော်လည်း စီးပွားရေး အငှားစာချုပ်များက ကုန်ကျစရိတ်ကို အိမ်ငှားထံ မကြာခဏ လွှဲပြောင်းသောကြောင့် အပိုဒ်ကို စစ်ဆေးပါ။

အိမ်ရှင်ဘက်

ဈေးနှုန်းကို ငှားရမ်းခနှင့် ဝန်ဆောင်ခဟူ၍ ခွဲရသည့် အကြောင်းရင်း

ဈေးနှုန်းကို ခွဲခြင်းက အခွန်တစ်ခုစီ သက်ရောက်ရာကို ပြောင်းလဲစေပါသည် - ငှားရမ်းခ အပိုင်းတွင်သာ တံဆိပ်ခေါင်းခွန်နှင့် မှတ်ပုံတင်ခ ကျသင့်ပြီး ဝန်ဆောင်မှု အပိုင်းတွင်သာ VAT နှင့် 3% withholding ကျသင့်ပါသည်။ VAT မှတ်ပုံတင်ထားသော အိမ်ငှားအတွက် ဝန်ဆောင်မှုများပေါ်ရှိ VAT ကို ပုံမှန်အားဖြင့် ပြန်တောင်းနိုင်ပါသည်။ သို့သော် ခွဲခြားမှုသည် အမှန်တကယ် ဝန်ဆောင်မှုများကို ထင်ဟပ်ရပါမည် - ငှားရမ်းခ အနည်းငယ်နှင့် ဝန်ဆောင်ခ အလွန်များခြင်းကဲ့သို့ အတုအယောင် ခွဲခြားမှုကို Revenue Department က စိန်ခေါ်ပြီး အခွန်နှင့် ဒဏ်ကြေး သတ်မှတ်နိုင်ပါသည်။

Kathy ၏ အမြင်: ရုံးခန်းများကို နှိုင်းယှဉ်သည့်အခါ VAT အပါအဝင် လစဉ် ကုန်ကျစရိတ် စုစုပေါင်းနှင့် ခွဲခြားပုံကို အမြဲ မေးပါ။ ကြော်ငြာ ငှားရမ်းခ တူညီသော အဆောက်အအုံနှစ်ခုသည် VAT၊ withholding နှင့် အိမ်ခြံမြေခွန် အပိုဒ်တို့ကို ထည့်တွက်လိုက်သည့်အခါ သင့်ကုမ္ပဏီအတွက် ကုန်ကျစရိတ် အတော်ကွာခြားနိုင်ပါသည်။ လက်မှတ်မထိုးမီ သင့်စာရင်းကိုင်က အငှားစာချုပ် မူကြမ်းကို ကြည့်ရှုသင့်ပါသည်။

မကြာခဏ မေးလေ့ရှိသော မေးခွန်းများ

ထိုင်းနိုင်ငံတွင် ရုံးခန်း ငှားရမ်းခ၌ VAT ကျသင့်ပါသလား။
အိမ်ခြံမြေ ငှားရမ်းခသည် VAT ကင်းလွတ်ပါသည်။ ဝန်ဆောင်ခ၊ ပရိဘောဂ ငှားရမ်းခနှင့် အခြား ဝန်ဆောင်မှုများတွင် ဝန်ဆောင်မှုပေးသူက VAT မှတ်ပုံတင်ထားလျှင် 7% VAT ကျသင့်ပါသည်။
ကုမ္ပဏီများက ငှားရမ်းခမှ withholding tax မည်မျှ ဖြတ်တောက်သနည်း။
အိမ်ရှင်သည် တစ်ဦးချင်း ဖြစ်စေ၊ ကုမ္ပဏီ ဖြစ်စေ ငှားရမ်းခအပေါ် 5% နှင့် ဝန်ဆောင်ခအပေါ် 3% ဖြစ်ပါသည်။ ထိုင်းတွင် လုပ်ငန်းမရှိသော နိုင်ငံခြား အိမ်ရှင်ထံ ပေးသော ငှားရမ်းခတွင် 15% ကျသင့်ပါသည်။
အငှားစာချုပ်၏ တံဆိပ်ခေါင်းခွန်ကို မည်သူ ပေးရသနည်း။
ဥပဒေအရ အိမ်ရှင် ဖြစ်ပါသည်။ လက်တွေ့တွင် အငှားစာချုပ်များက အိမ်ငှားထံ မကြာခဏ လွှဲပြောင်းပါသည်။ ငှားရမ်းခ စုစုပေါင်း၏ 0.1% ခန့် ဖြစ်ပါသည်။
ငှားထားသော ရုံးခန်း၏ Land and Building Tax ကို မည်သူ ပေးရသနည်း။
ပိုင်ရှင်တွင် ဥပဒေအရ တာဝန်ရှိသော်လည်း စီးပွားရေး အငှားစာချုပ်များစွာက ကုန်ကျစရိတ်ကို အိမ်ငှားထံ လွှဲပြောင်းပါသည်။
စီးပွားရေး အဆောက်အအုံ

စီးပွားရေး နေရာကို ငှားမလား သို့မဟုတ် ငှားပေးမလား။

အိမ်ငှားများအတွက် ရွေးချယ်စရာတစ်ခုစီ၏ အမှန်တကယ် ကုန်ကျစရိတ်ကို နှိုင်းယှဉ်ပေးပြီး ပိုင်ရှင်များအတွက် အငှားစာချုပ်များကို ရှင်းလင်းစွာ ဖွဲ့စည်းပေးပါသည်။ ပထမအကြိမ် အကြံပေး ဆွေးနွေးမှု အခမဲ့။

ထိုင်း Revenue Code နှင့် ပညာရှင် သုံးသပ်ချက်များကို အခြေခံသော ယေဘုယျ အချက်အလက်ဖြစ်ပြီး October 2026 တွင် စစ်ဆေးထားပါသည်။ အခွန်စည်းမျဉ်းများ ပြောင်းလဲနိုင်ပါသည်။ အခွန်ဆိုင်ရာ အကြံပြုချက် မဟုတ်ပါ။ ထိုင်း စာရင်းကိုင် သို့မဟုတ် အခွန် အကြံပေးနှင့် တိုင်ပင်ပါ။